Martin Pop og SGM

Her er et par af de seneste værker jeg har lavet til lysfirmaet SGM

G-SPOT_SGM_POP_low LB-100_SGM_POP_low LT-100_SGM_POP_low P-5_SGM_POP_low Q-7_SGM_POP_low SP6_SGM_POP_low X5_SGM_POP_low

Lidt info om SGM fra avm.dk

Danske Peter Johansen – med en fortid hos Martin lys – har overtaget ledelsen af sin tidligere konkurrent, SGM. Målet er at revolutionere scenelys og arkitektonisk belysning ved hjælp af LED’er.

Det er allerede 12 år siden at Peter Johansen forlod Martin Professional med en sæk penge, og siden da har han arbejdet med så forskellige ting som autoklaver til tandlæger, luksusyachts og vindmøller. Men for to år siden blev han hyret til produktudvikling i lysvirksomheden SGM. Og nu har det nyetablerede danske selskab, SGM A/S, hvor Peter Johansen er aktionær, overtaget hele koncernen fra italienske RCF Group. Handelen omfatter fabrikker i Italien, Kina og Taiwan plus lagerfaciliteter i Holland. Samtidigt er hovedsædet flyttet til Åbyhøj nær Aarhus.

– RCF er specialist i audioudstyr, og der er store forskelle på markederne for lyd og lys, forklarer Peter Johansen. – RCF hyrede mig derfor til at hjælpe med udviklingen af SGMs lysprodukter, og jeg samlede et team af R&D-folk, som jeg i sin tid havde arbejdet med hos Martin. Men jeg har det bedst når jeg har frie hænder, så jeg er glad for at vi nu har overtaget SGM. Og det går godt – vi er klar med 17 helt nye LED-produkter, og flere er på vej.

Revolution
Peter Johansen er sikker på, at netop LED-teknologien vil medføre verdensomspændende forandringer indenfor effektlys til scenebrug og arkitektur. Og han vil sikre, at SGM kommer til at stå i spidsen for denne udvikling.

– Investeringen i LED-lys til f.eks. et touring show kan i realiteten tjene sig hjem på 14 dage, fordi der kun kræves en femtedel så meget strøm til at drive LED’erne, og man derfor kan reducere kablingen og antallet af generatorer tilsvarende.

Win-win situation
Hos RCF Group er man også tilfredse med udviklingen. Den italienske koncern købte SGM i april 2009, men lysmarkedet bød på mange besværligheder. Nu koncentrerer man sig om produktion af audioudstyr, og i år har man haft en salgsfremgang på dette område på næsten 50 procent i forhold til samme periode sidste år.

– Audiosalget udvikler sig positivt på alle markeder lige bortset fra det europæiske, siger RCF Groups bestyrelsesformand Arturo Vicari, – så det er sund fornuft at koncentrere indsatsen på vores kernekompetencer. I øvrigt er der ikke tale om en total adskillelse mellem RFC og SGM, for vi vil fortsat stå for salget af SGM produkterne her i Italien, og vores søsterselskab dBTechnologies vil stå for salget i Tyskland. Desuden vil RCF og SGM udstille side om side på den kommende Prolight+Sound udstilling i Frankfurt.

SGM – COMPANY INFO

Originally founded in 1975, SGM has more than 35 years of experience within the entertainment lighting business.

In 2009, SGM was bought by Italian RCF Group, which soon after brought in Peter Johansen to head the new R&D centre in Denmark.

Drawing upon his wide experience within the business and his capabilities for entrepreneurship, Peter Johansen bought SGM, and with a team of key employees and a group of investors the company headquarters was established in Denmark in 2012.

Focusing on innovation and experimenting with emerging technologies, SGM has gathered one of the most experienced R&D teams in the world. Though SGM has grown to be a large global player in the business, the company is now purely Danish.

With Peter Johansen’s mission to regain market position as the leading company within the entertainment segment and the architectural lighting design, SGM is specializing in LED solutions.

Along with a constantly growing highly qualified distributor network and branded subsidiary companies around the world, SGM has established a global presence, demonstrating a solid experience in lighting equipment while presenting cutting-edge solutions.