Pop art kunstner Romero Britto støtter børnehjælpsdagen

Verdenskunstner støtter anbragte børn i Danmark

Den verdensberømte kunstner Romero Britto har skabt en begrænset serie på 50 trykkunstværker til Børnehjælpsdagen, der sælges til fordel for anbragte børn. Romero Britto er et verdensnavn, der har viet sit liv til velgørenhed for børn. Manden, der regnes som en af Amerikas største nulevende pop art kunstnere, er blandt andet berømt for sine ikoniske portrætter af Michael Jackson, Madonna og vores egen Kronprinsesse Mary.

Men det er ikke kun kendisser, den amerikansk-brasilianske kunstner har kastet sit kreative talent over. Til Børnehjælpsdagen, der er en hjælpeorganisation som støtter de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark, har Britto skabt et helt ekstraordinært værk. Værket med titlen The Art of Giving tager udgangspunkt i Børnehjælpsdagens ”Lillebror”-figur, der er organisationens bomærke.

Den farverige fortolkning med Britto’s karakteristiske positive penselstrøg er trykt i et ’limited edition print on canvas’ i små 50 eksemplarer. De eksklusive lærreds-tryk sælges for 15.000 kr. stykket, hvoraf overskuddet går til Børnehjælpsdagens arbejde.

Det er ikke tilfældigt, at Romero Britto har valgt at knytte sin kunst til velgørenhed. Han voksede selv op under trange kår i en brasiliansk favela og måtte kæmpe sig ud af slummen til en bedre tilværelse. Derfor har Britto i dag et stort engagement i velgørenhedsprojekter over hele verden, inklusiv Danmark.

For køb kontakt Marianne Hürtig på HÜRTIG/KANY GALLERY: www.hurtigkany.com

Læs mere om Romero Britto på: www.britto.com

Læs mere om Børnehjælpsdagens arbejde på: www.bhd.dk

Kort om Børnehjælpsdagen:

Børnehjælpsdagen er en landsdækkende og upolitisk hjælpeorganisation, stiftet i 1904.
Børnehjælpsdagen arbejder – hver dag, året rundt – for de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark.
Børnehjælpsdagen støtter de anbragte børn med særlige oplevelser og events, som blandt andet kan styrke deres selvværd og kompetencer. Det skal give dem mod til at møde verden.

Køb verdenskunst og støt anbragte børn
Romero Britto regnes som en af Amerikas største pop art kunstnere, og han har udstillet på de største museer og gallerier i verden, heriblandt L’ouvre. Han var officiel kunstner ved fodbold VM i Sydafrika i 2010, hvor han lavede den officielle plakat. Og så er han berømt for sine ikoniske portrætter af Michael Jackson, Madonna og vores egen Kronprinsesse Mary.

Kort biografi på engelsk:

Romero Britto was born in Recife, Brazil in 1963. Self-taught at an early age, he painted on surfaces such as newspapers. In 1983, he traveled to Paris where he was introduced to the work of Matisse and Picasso. He combined influences from cubism with pop, to create a vibrant, iconic style that The New York Times describes, “exudes warmth, optimism and love.”

In 1988, Britto moved to Miami and emerged as an international artist. In the following year, he was selected alongside Andy Warhol and Keith Haring for Absolut Vodka’s “Absolut Art” campaign. Britto’s pop sensibility has since leant itself to many collaborations with such brands as Audi, Bentley, Disney, Technomarine, Evian and FIFA, for whom he created an official poster for the 2010 World Cup. He has also illustrated several books published by Simon & Schuster and Rizzoli. Britto’s work has been exhibited in galleries and museums in over 100 countries, including the Salon Nationale des Beaux-Arts exhibition at the Carrousel du Louvre in 2008 and 2010. He has also created public art installations for the O2 Dome (Berlin), Hyde Park (London), John F. Kennedy Airport (New York), and Cirque du Soleil at Super Bowl XLI.

Britto considers the role of an artist to be an agent of positive change. He serves as a benefactor, donating time, art and resources to over 250 charitable organizations and several boards such as Best Buddies International, and St. Jude’s Children’s Research Hospital. He was recently named a founding inaugural benefactor of Harvard’s “International Negotiation Program,” by Dr. Daniel Shapiro, in his quest for peaceful conflict resolution. Britto has also spoken at the World Economic Forum in Davos, and at countless schools and institutions. In early 2011 the President of Brazil, Dilma Rousseff, invited Britto to create the logo for Rede Cegonha, a project to reach over 61 million pre and post-natal mothers and babies.