Kunstens store navne sælger også via nettet

Hendes sovekammerøjne kigger direkte på os.

Skønhedspletten er sat på højre side mellem næsen og de letadskilte læber. Som er blå.

I denne version af Andy Warhols ’Marilyn’ fra 1967 er alting, som det plejer at være: Den kulørte variation underkaster sig genkendelsen, ligesom også prisen ligner noget, man har set ved de store internationale auktionshuse.

Over 742.000 kroner sælges silketrykket nu for.

Portrættet af Marylin Monroe er et af de mest berømte blandt de 40.000 værker, som den amerikanske internethandelsgigant Amazon.com nu sælger via deres nylancerede undersite Amazon Art.

Her er også værker af verdenskunstnere som Chagall, Miró, Dalí og Picasso samt en underskov af værker af mindre kendte og mindre dyre kunstnere. Og nemt er det.

Handlen med kunst foregår stort set på samme vis, som når man køber bøger, klapvogne og køkkenmaskiner på Amazon. Kunstværket placeres i den virtuelle indkøbsvogn, man går til ’check out’, og værket skulle ankomme efter kort tid.

»Jeg er bestemt nysgerrig efter at se, hvordan Amazons kunstsatsning kommer til at udfolde sig. Sitets enorme trafik og internationale anerkendelse adskiller det fra andre mindre onlinekunstmarkedspladser, der er blevet lanceret i de seneste år«, siger den amerikanske kunstmarkedsekspert Noah Horowitz.

Han er økonom, kunsthistoriker og forfatter til bogen ’Art of the Deal – Contemporary Art in a Global Financial Market’ og har desuden indsigt i de mekanismer, der gør sig gældende på online-kunstmarkedet fra sin tid som direktør for onlinemessen VIP Air Fair.

»Men man må ikke glemme, at det ikke er Amazons første forsøg på at give sig i kast med internetsalg af kunst. Virksomhedens tidligere eksperiment, hvor de indgik partnerskab med Sotheby’s for over et årti siden, var en fiasko, der kostede mange millioner dollar, og andre af de store internetdetailhandlere som e-bay har ikke fået det til at fungere«.

Kunstsalg online har en fremtid
Men der er ingen tvivl om, at salg af kunst i stigende grad vil foregå online, spår Noah Horowitz, der siden 2011 har været direktør for kunstmessen The Armory Show i New York.

I øverste prisklasse hos Amazon Art ligger et oliemaleri fra 1941 af den amerikanske kunstner og illustrator Norman Rockwell. Det forestiller en menig amerikansk soldat, der har meldt sig til krigstjeneste. 27,7 mio. kr. koster det, men så er forsendelsen også gratis, meddeler Amazon Art.

Men spørgsmålet er, om Amazons generelle forretningsmodel virker, når det gælder kunst i den prisklasse. Vil man have fat i kundeskaren, der er villig til at lægge flest dollar, yen eller kroner, skal der faktisk mere til, mener Horowitz.

»Onlinesalg vil aldrig kunne erstatte den traditionelle kunsthandel – særligt ikke i de eksklusive kundekredse, hvor drivkraften stadig i høj grad er de menneskelige relationer og fysiske omgivelser«.

Kunstmarkedseksperten forklarer:

»Gallerier og kunsthandleres mål er at opbygge lange ventelister til deres kunstnere, og værkerne bliver nøje fordelt mellem særlige kunstsamlere og kunstinstitutioner. Det er mekanismer, som betyder, at det ikke nødvendigvis er den, der byder mest, der får et værdifuldt værk. En gallerist kan have interesse i at sælge det med rabat og få det placeret på et større toneangivende museum eller hos en privatsamler«.

For lidt kvalitetskunst
Denne særlige dynamik i kunsten har konsekvenser for onlinekunstmarkedet, vurderer Noah Horowitz. For det betyder, at den ’bedste’ kunst fortsat vil skifte hænder under private og diskrete forhold.

Skal Amazon være en del af high end-kunstmarkedet, som man har lagt op til, kræver det et større felt af kvalitetskunst, end man ser nu på sitet, siger eksperten.

»Lige nu er der ganske mange værker til salg, men ikke mange på et højt niveau, der vil appellere til de mere sofistikerede kunstsamlere«.

Ved lanceringen kostede 5 procent af værkerne over 10.000 dollar. Og 80 procent kostede mindre end 2.500 dollar. Men det er de få millionkunstnere, der er løbet med opmærksomheden.

»Det er for tidligt at sige, men det kan tænkes, at deres fokus i virkeligheden vil vise sig at være på massesalget«, siger Noah Horowitz.

Utænkeligt er det ikke, at Amazon Art er gået benhårdt efter at få opmærsomhed på deres salg af gammelkendte dyre drenge i brandøjemed. Eller som Filipa Ioannou slutter sin analyse hos internetmagasinet The Daily Beast:

»Selv om Amazon Art ikke bliver en ressource, som de indflydelsesrige i kunsten og store kunstsamlere må besøge, kan det stadig blive en succes blandt indretningsarkitekter og almindelige forbrugere«.