2 weeks ago

AUKTION. For jer som ikke har mulighed for at komme til min fernisering i eftermiddag er her en lille hurtig auktion. Pigen med blomster tattoo i pink version. 60 x 100 cm. Kom med et bud :-)

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
2 weeks ago
Fernisering på Galleri Symbol

I dag kl. 16 holder vi fernisering på Galleri Symbol.

Kom forbi til kunst, vin og musik på Galleri Symbol. Gruppeudstilling med Camilla Hagen Gabold, Henrik Seiersen, Martin Pop og Erik Werge. Du er velkommen til at tage en ven med. Vi ses 😁

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
2 weeks ago
Fernisering på Galleri Symbol

Kom forbi til kunst, vin og musik på Galleri Symbol. Gruppeudstilling med Camilla Hagen Gabold, Henrik Seiersen, Martin Pop og Erik Werge. Du er velkommen til at tage en ven med. Vi ses 😁

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY

Blog om kunst, design og popkultur!

Begrænset oplag, men flere størrelser

Limited Editions
Mine billeder laves i et begrænset max oplag (Limited Edition)... men samme motiv kan godt leveres i forskellige størrelser. De er alle nummereret og signeret på bagsiden. Oplager er det samlede antal af det pågældende motiv.

Priser på Limited Editions:
50x50 cm: 3.300 kr.
100x100 cm: 4.400 kr.
120x120 cm: 5.500 kr.
150x150 cm: 6.600 kr.

Desuden kan alle motiver fåes i mini-udgave 30x30 cm.
Disse er IKKE i begrænset oplag og er IKKE nummereret og signeret.

ANGELARMY BLUE

ANGELARMY BLUE by MARTIN POP
Limited Edition: 20 stk.
Format: 100x100 cm
Medie: Acrylprint på lærred

Pris: 3.300 kr.

Dette billede er lavet i et lille begrænset oplag. Opspændt på blindramme, nummereret og signeret på bagsiden. Du kan bestille ved at sende mig en mail.

Kontakt Martin Pop

Billedet fåes også i andre størrelser.

So Bright by Martin Pop

Du bestemmer næste auktion

Jeg holder løbende auktioner og konkurrencer på Facebook. Er der et af mine billeder som du gerne vil ha' at jeg skal sætte på auktion, kan du være med til at påvirke mig. Skriv titlen herunder...

Popkunst til halv pris

Lige nu er der 50% rabat på alle Limited Editions... benyt rabatkoden 'jul50' når du afgiver din ordre. SE UDVALGET

Fra foto til canvas

Fra foto til canvas

Portræt – fra foto til lærred

Har du et godt digitalt foto af kæresten, børnene, kæledyret eller dig selv som du gerne vil ha’ op på væggen? Så mail dit foto til mig. Billedekvaliteten behøver ikke at være specielt god, bare stemningen/udtrykket er i top.
Produktionstid: ca. 3 uger

Dobbeltportræt – flere personer
Hvis der skal være flere personer på billedet – selv hvis det er hele familien, koster det ikke ekstra.

En sjov gave
Det er rigtig sjovt at modtage et portræt som gave. Så vær med til at trodse Janteloven. Bestil et portræt næste gang der er en af dine nærmeste som skal fejres.

Priser på portræt på canvas:
50×50 cm: 3.900 kr.
100×100 cm: 4.900 kr.
120×120 cm: 5.900 kr.
150×150 cm: 6.900 kr.

Dit nye portræt skal bestilles via mail

 

Martin Pop - dansk billedkunstner

Martin Pop

Martin Pop sætter kulør på tilværelsen

1950'ernes populære Popart genoplives i Martin Pops produktioner. Han gør sig både i egne kunstneriske værker som i portrætter af f.eks. statsministeren og også meget gerne DIG!

Af Ole Oxgren

Han kan ikke love, at kunne sætte lidt farver på dit samliv. Til gengæld kan han helt sikkert poppe din bedre halvdel op og give ham eller hende farve i kinderne. Og gøre det samme ved dig i øvrigt!

Martin Pop er manden med talentet. Og han er hverken samlivsterapeut ellert psykolog. Til gengæld er han manden med pensler, spartel og olie! Og en rigtig god ide.

Martin Pop - indret med kunst

Trangen til at arbejde mere kunstnerisk og frit kunne forfølge egne ideer og drømme har fulgt ham gennem alle årene, og for et år siden kastede han al forsigtighed overbord for helhjertet at satse på evnerne som  billedkunstner og illustrator. Et første mindre gennembrud kom allerede op til det seneste Folketingsvalg i november, hvor Martin Pop for at skabe opmærksomhed omkring sit arbejde lavede et meget markant og anderledes portræt af statsministeren. ”This is not a Clown, eller hvad?” var billedets titel. Et billede som måske nok ikke faldt helt i smag i de statsministerielle gemakker, men til gengæld et billede, der huskes af mange og som gav Martins karriere det første lille løft:

MONKEY DO by MARTIN POP

VALGKAMPENS MASKESPIL

- I valgkampens hede var mit klovneportræt faktisk et af de første, man stødte på, når man googlede statsministeren. Så jo, det skabte opmærksomhed, og interessant er det da også, når man f.eks. prøver at pille ved de billeder, som vi typisk har af kendte mennesker.

- Mennesket Anders Fogh Rasmussen bærer jo til daglig en maske i sit job som statsminister, og så er det selvfølgelig interessant at prøve at pille ved den maske – måske ligefrem tage den af ham og give ham en anden på, og så se, hvad der sker, forklarer Martin Pop.

Han er dog også hurtig til selv at få tingene ned på jorden igen:

- Nu er det, jeg laver, så heller ikke mere afslørende eller alvorligt. Slet ikke. Pop-art, som jeg har med at gøre, handler først og fremmest om overflade eller indpakning, og så skal det være umiddelbart tilgængeligt. Simpelthen en hurtig oplevelse her og nu, som er skabt for at skabe glæde mere end at der er tale om noget, som skal skabe en dybere forståelse for det ene eller det andet.

- En brug og smid væk oplevelse, så at sige, og her er jeg meget inspireret af modebranchen. Det, at kunne skabe noget, der her og nu er oppe i tiden. Og hele tiden at kunne forny sig.

- For mig handler det simpelthen om at kunne kombinere et budskab, der er enkelt og klart og så samtidig komme ud bredt med det. At jeg så forhåbentligt kan udvikle mit udtryk yderligere og måske også få mere kant ind i mine produktioner, det er bl.a. opgaven ligger i de kommende år, forklarer Martin Pop.

 

POP ME UP!

I dag arbejder han dels med egne mere kunstneriske produktioner dels med bundne opgaver, hvor han for kunder f.eks. laver popart portrætter. I al sin enkelhed handler det om, at man afleverer et godt portræt af sig selv eller f.eks. kæresten, og så går Martin ellers i gang med at fikse billedet op og give det sit personlige udtryk.

tini_owild_martinpop

Pop me up!, hedder tilbuddet hvor man for en ganske rimelig penge – eller urimelig flad betaling, som Martin Pop gerne selv udtrykker det - kan få et spændende og meget anderledes portræt. Motivet kan også være af f.eks. ens idol, en bygning eller ting. Måske ens drømmebil eller noget helt tredje. Så langt bestemmer man selv, men efterfølgende er det Martin, der tryller. Man kan også vælge f.eks. en collage eller få motivet overført til tæppe, og blandt Martins kunder er både private og virksomheder.

Martin Pop - Limited Edition: 20 stk. Format: 100x100 cm
Martin Pop

- Jeg arbejder traditionelt med pensel, spartel, olie, akryl og lærred. Men den seneste tid er jeg i højere grad gået over til at bearbejde mine personlige billeder og motiver digitalt. Billedet printer jeg på lærred på en plotter med pigment farve, som er lysægte.

- Ved den metode benytter jeg mig kun af et enkelt lag farve, så der er kun den struktur, som lærredet giver i billedet. Til gengæld kan jeg ved hjælp af denne teknik lave mere end et enkelt eksemplar af hvert motiv, forklarer Martin Pop.

So Bright by Martin Pop

Martin Pop på væggen

Unikke værker til lav pris

Når det handler om den del af Martins produktion, der  ikke laves på bestilling af kunder men som et udslag af hans egne kunstneriske ideer, laves billederne i såkaldte ”limited editions”. Altså små oplag – typisk på en halvsnes – og han kan på den måde sælge relativt unikke værker til lav pris.

- Teknikken er også hurtigere end klassiske metoder, hvor man hele tiden skal vente på at farven tørrer, forklarer han, og han kan på den måde få langt flere af sine ideer omsat til billeder.

Det er også denne sidstnævnte del af hans produktion, som han gerne vil udstille og udvikle yderligere. For nok er han glad for at arbejde med portrætter og lave, hvad man kan kalde en slags personlige og unikke plakater til folk. Og den del af arbejdet er da også med til at give smør på brødet. Men hjertet banker selvfølgelig mest for de billeder, hvor han selv bestemmer hele vejen. Og det er også her, han går efter at udvikle sig yderligere og måske ikke mindst blive lidt mere rå i sine udtryk.

- Nu får vi se. Det er i hvert fald super spændende, og det er herligt at opleve, hvordan der faktisk synes at være et ganske stort publikum herhjemme til popart, og hvordan nettet virker som en usædvanlig god platform for netop den slags kunstnerisk virke. Jeg gør da også meget ud af at promovere mig via mange af de nye virtuelle fællesskaber som f.eks. Facebook og Myspace, og det bliver også spændende at se, hvordan United-Creatives udvikler sig og klarer sig i den konkurrence, slutter Martin Pop.

 

 

KORT OM POPART

Popkunsten startede i 1950’erne i USA og Vesteuropa, og kunstartens kendteste eksponent er uden for al tvivl Andy Warhol.

Popart kan ses som et opgør med det elitære i kunsten, og den knytter sig ikke mindst stærkt til livet i storbyerne, hvor kunstnerne gjorde brug af massekulturens billedverden og forbrugsvarer. Popkunstnere arbejder således med figurativ kunst, som alle umiddelbart kan forstå og forholde sig til. Udover Warhol er Roy Lichtenstein en anden meget kendt udøver af popkunst.

Virksomhedskunst – kunst i virksomheden

Virksomhedskunst er amatørernes legeplads

Virksomhederne er for uprofessionelle, når de køber kunst. Og det er synd for både kunsten og virksomhederne, mener fagfolk. Nykredit har hyret en sagkyndig til at hjælpe dem.

Elendige oliemalerier og ubehjælpsomme akvareller er tit resultatet af danske virksomheders kunstindkøb. Virksomhederne er ofte ikke professionelle nok, når de køber kunst, og derfor smider de hvert år millioner ud af vinduet. Det mener gallerist Christian Dam, som har undersøgt en række virksomheders forhold til kunst:

»Indretningsarkitekten møder måske op på et galleri med en mursten, en tæpperest og en malerprøve og beder om noget kunst, der matcher - eller direktøren selv går til ferniseringer og køber fuldstændig vilkårligt ind,« fortæller Christian Dam.

Og det er synd for både kunsten og virksomhederne, mener Christian Dam, for kunsten og erhvervslivet kunne få langt mere glæde af hinanden, hvis virksomhederne tog kunsten mere alvorligt:

»Både kunsten og virksomhederne ville have godt af en øget professionalisering. Virksomhederne ville støtte den talentfulde kunst og det ville i større udstrækning være muligt for dem at sælge kunsten, når de havde behov for nyt på væggene - med fortjeneste. Derved ville de få mere lyst til at købe kunst« siger Christian Dam.

Ansætter kurator i udlandet
I udlandet har de store virksomheder for længst lugtet lunten. Her er der i reglen ansat en kurator til at holde sig orienteret på kunstscenen og købe ind, fortæller Nicolai Wallner,gallerist på Islands Brygge. Han er en af de danske gallerister, der har valgt at satse på salg af ung dansk, progressiv kunst, primært til det udenlandske marked, og har blandt andet solgt kunst til udenlandske virksomheder som Daimler-Crystler og Deutsche Bank:

»Det er sjovt at opleve forskellen. I udlandet møder man virkskomhedernes kuratorer, som er ansat til at lede efter kunst. Herhjemme er det langt henad vejen direktionen, der afgører, hvad for noget kunst, der klaskes op på væggene - og det er, groft sagt, ofte ikke det lærred værd, det er malet på,« siger Nicolai Wallner.

Men de professionelle kunstkøbere er måske så småt på vej ind i den danske virksomhedskultur, selvom det stadig kun er meget få danske virksomheder, som har en professionel kunstkonsulent ansat.

Klogt at alliere sig
En af dem er Nykredit, der allerede i midten af firserne ansatte en kunstkyndig til at råde og vejlede, når virksomheden skulle købe kunst:

»Jeg har den holdning, at fordi man er direktør, er man ikke nødvendigvis god til at købe kunst. Derfor er det klogt at alliere sig med nogen, der har bedre forstand på det end vi selv har,« fortæller Nykredits koncernchef Mogens Munk Rasmussen. Han er blandt andet medlem af Kunstforeningen Gammel Strand og formand for bestyrelsen for Danish Crafts, et informationscenter for dansk kunsthåndværk. Alligevel mener han, at det er umuligt at følge med i alle områder af kunstlivet:

»Jeg følger med i nogle af områderne, men jeg kan jo ikke nå det hele. Så det er vigtigt at vi kan få hjælp fra dem, der bruger deres tid til at følge med,« siger Mogens Munk Rasmussen, og nævner den unge eksperimenterende kunst som et område, som virksomheden måske ellers ikke ville have lagt så meget mærke til.

Den professionelle assistance har ikke kun betydet, at virksomhedens kunstsamling er blevet bedre og mere interessant men også, at kunsten har været investeringen værd - og det er rart at vide, selvom virksomheden sjældent sælger ud af kunstsamlingen:

»Ellers kunne man sige, at det måske er overflødigt at bruge penge på kunst. Når man samtidig kan betragte det som en investering, har man det godt med det,« siger Mogens Munk Rasmussen.