3 days ago
Kunstfernisering - Galleri Symbols 8. gruppeudstilling

Så er det på lørdag vi holder fernisering på Nørrebro. Vi byder på et glas vin eller to mellem kl. 16 og 18. Tag bare et par venner med. Bedste hilsner Martin Pop :-)

Du er inviteret til FERNISERING
lørdag den 25. november 2017 fra kl. 16 til 18.

SYMBOLETS
8. GRUPPEUDSTILLING

• DANSKE IKONER •

Camilla hagen gabold
Tine Angelica Nordbred
Helle Zarp ... See more

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
1 week ago

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
2 weeks ago
Kunstfernisering - Galleri Symbols 8. gruppeudstilling

Skriv en kommentar eller 'tag' en kunstglad ven og deltag i lodtrækningen om en signeret poster. Format 50x70cm. Ses vi til ferniseringen? 😁

Du er inviteret til FERNISERING
lørdag den 25. november 2017 fra kl. 16 til 18.

SYMBOLETS
8. GRUPPEUDSTILLING

• DANSKE IKONER •

Camilla hagen gabold
Tine Angelica Nordbred
Helle Zarp ... See more

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY

Blog om kunst, design og popkultur!

Art Herning 2017

MCH Herning Kongrescenter 27. - 29. januar 2017

For 20. år i træk gennemføres kunstmessen Art Herning. På messen kan du møde nogle af de førende danske gallerier, der medbringer hundredvis af værker fra internationale, landskendte og nye talentfulde kunstnere. Oplev forskellige kunstarter, mød en række af kunstnerne bag og find netop dit drømmeværk til hjemmet eller virksomheden. Art Herning arrangeres af MCH A/S og Dansk Galleri Sammenslutning.

Art Herning åbnes fredag d. 27. januar kl. 14.00 af formand for Ny Carlsbergfondet Karsten Ohrt.
Ny Carlsbergfondet blev stiftet i 1902 af brygger Carl Jacobsen og hustru Ottilia Jacobsen med den opgave at virke til bedste for kunsten i Danmark.

Sceneprogram tilrettelagt af Kunsten.nu:
Lørdag 28. januar kl. 13.00
Samtale med Peter Holst Henckel (kunstner)

Lørdag 28. januar kl. 15.00
Samtale med Rose Eken (kunstner)

Søndag 29. januar kl. 13.00
Samtale med Søren Taaning (kunstner og formand for Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst)

Knud Odde på Sophienholm

Knud Odde: Luna Convento

Fra 30. april til26. juni 2016

Udstillingen med over 100 værker er den første større præsentation af Knud Oddes malerier samt arbejder på papir fra de sidste 16 år. Desuden præsenterer han en række nye keramiske fade, udført på Tommerup Teglværk, samt glasmosaikker fra Per Hebsgaards værksted.

Titlen Luna Convento henviser til et kloster, man mener den hellige Frans af Assisi grundlagde engang i 1300-tallet. Klosteret ligger på en stejl klippe lige ned til Det Tyrrhenske Hav ved den smukke Amalfi Kyst.

Luna betyder måne. På Luna klosteret kunne alskens søgende folk dengang finde fred og ro mod den tumultariske omverden og hellige sig meditation, studiet af skrifter og tydning af himlens planeter og stjerner.

Også i dag kan man søge ly i Luna Convento, der nu er et 4-stjernet hotel. Så forskellige berømte personer som Henrik Ibsen og Gina Lollobrigida har gennem tiderne fundet ro og fred fra offentligheden indenfor citadellets skærmende mure. Knud Odde har ikke selv boet der endnu, men han er fascineret af stedet og dets historie, og kender trangen til at søge væk.

Knud Odde er født i 1955. Som maler og grafiker er han autodidakt og står i dag markant på den hjemlige kunstscene. Med sit stærke symbolsprog og rå ekspressive form har hans flertydige værker budskab og appel til et bredt publikum. Månen skinner med mange nuancer i Knud Oddes billedunivers; fra den indlysende klare gengivelse af ikoner fra medievirkelighedens verden til de mørkere toner, der breder sig under overfladen.

Med en forkærlighed for det 20. århundredes myter og ikoner, især fra musikkens og litteraturens verden, krydsklipper han forskellige traditioner, tider og genrer.

Til udstillingen udgives en flot og rigt illustreret bog produceret på forlaget Ehrhorn-Hummerston med tekster af Lisbeth Bonde, Anna Vestergaard Jørgensen og Kinna Poulsen. Desuden vises en film produceret af Steen Møller Rasmussen.

Så hjertelig velkommen til en bemærkelsesværdig, oplevelsesrig, smuk og undertiden også provokerende og tankevækkende udstilling. Den kan evt. kombineres med en tur i Sophienholms store park og et besøg i den tilhørende café.

Gratis omvisning for udstillingens gæster søndag d. 8/5, 22/5, 5/6 og 19/6 kl. 15.

www.sophienholm.dk

Per Kirkeby på GL STRAND

PER KIRKEBY
AVANTGARDENS BLÅ
1.-3. SAL
06. FEBRUAR - 24. APRIL 2016

Stor soloudstilling med en af Danmarks mest betydningsfulde nulevende billedkunstnere, Per Kirkeby.
Soloudstillingen Avantgardens Blå tager afsæt i Per Kirkebys omfattende koloristiske arbejde med fokus på hans værker gennem tre årtier, fra avantgardebevægelsen i 1960erne frem til de store kompositioner i begyndelsen af 1990erne.

Fra Herning til København
Avantgardens blå bygger videre på den anmelderroste udstilling Per Kirkeby. Det Ægte Billede, som blev vist på kunstmuseet HEART i Herning i efteråret 2015. Afsættet for udstillingen i Herning er den betydelige opbakning, som Kirkeby oplevede i Herning-området i 1960erne igennem udvalgte samlere og det deraf følgende væsentlige værk, der på den måde findes i det midtjyske område i dag. Udstillingen i København vil efter Per Kirkebys ønske fortsætte denne præmis og sætte fokus på, hvad kunstneren mødte og i særlig grad hæftede sig ved i den lokale situation i Herning, og hvad han således bragte med sig til København.

Per Kirkeby var i begyndelsen af 1960erne tilknyttet Eks-Skolen – Den Eksperimenterende Kunstskole i København og arbejdede med ligesindede som Poul Gernes og Bjørn Nørgaard under indflydelse af den europæiske avantgarde, der underkastede værket, kunstneren og værkets værdi i indgående undersøgelser.
I det jyske møder han en række europæiske avantgarde-kunstnere, og her blev specielt den radikale italienske kunstner Piero Manzoni et omdrejningspunkt. Her når
værk- og kunstnerdiskussionen et radikalt højdepunkt og det sætter sig sine spor. Specielt Manzonis skandaløse – og humoristiske – værk med kunstnerens egen lort på dåse: Merde d’artiste er et omdrejningspunkt. Også Kirkebys værk er i tiden præget af konsekvens og eksperimenter med de blåmalede stakitter på standardiserede masonitplader.

Udstillingen Avantgardens Blå er skabt i samarbejde med HEART og er en bearbejdning af udstillingen Per Kirkeby. Det Ægte Billede, der blev vist på HEART i efteråret/vinteren 2015/2016.

FOKUS 2016: VIDEOKUNST FESTIVAL

FOKUS 2016: VIDEOKUNST FESTIVAL
11. FEBRUAR 2016 TIL 6. MARTS 2016

FOKUS videokunstfestival er en årligt tilbagevendende festival for international videokunst. FOKUS foregår i Nikolaj Kunsthal og på udvalgte venues i København arrangeret af Nikolaj Kunsthal i samarbejde med en række kunstnere, organisationer og andre festivaler.
I Nikolaj Kunsthal vises et kurateret videoprogram med videokunstværker af markante, udenlandske navne og nye, spirende talenter sammen med værker fra den populære og prestigefyldte open call-konkurrence. Sideløbende finder der events og talks sted, og festivallen afprøver nye, teknologiske platforme. Nikolaj Kunsthal samarbejder med eksterne partnere om forskellige videokunstevents fordelt over hele København.

www.nikolajkunsthal.dk/da

Det fulde program kan læses her

NIKOLAJ KUNSTHAL / NIKOLAJ PLADS 10 / 1067 KØBENHAVN K

NIKI DE SAINT PHALLE på ARKEN

En feminin feminist hvis vision, power og passion taler direkte til vores tid.
13. februar til 12. juni 2016

https://www.youtube.com/watch?v=EkMWOorNPS8

Tag sigte. Skyd!

Til tider iført en kropsnær hvid dragt og skinnende sorte læderstøvler, riflen mod skulderen og med blikket rettet mod sit mål var Niki de Saint Phalle klar til kamp. Med ét blev hun berømt og berygtet for sine opsigtvækkende skydeaktioner. Hun skød løs på sine billeder, der gemte lommer af maling, som eksploderede, når hun ramte plet. Resultatet var kraftfuldt og farverigt.

I denne feministiske akt skød Saint Phalle først og fremmest på den mandsdominerede samfundsstruktur, men også på ‘patriarken’ med en personlig reference til sin egen far. Saint Phalle indbød også publikum til at skyde på kunsten, og hendes skydebilleder satte på den måde nye standarder for, hvad kunsten kunne beskæftige sig med og hvordan. Kønskampen var skudt i gang!

“Jeg ønskede ikke at blive som de kvinder, hjemmets vogtere; jeg ville indtage verden, og verden tilhørte MÆND. En kvinde kunne være dronning, men kun i sin egen bistade, og det var alt (…) Jeg ønskede at også omverdenen skulle blive min.” Niki de Saint Phalle

Gerda Wegener på ARKEN

En fortælling om kærlighed mellem maler og muse, der sprænger rammerne for kønnets grænser.

7. november 2015 til 16. maj 2016

Hver tid har sine pionerer, der sprænger alle rammer. Sådan var den danske kunstner Gerda Wegener. Hun var en del af den kunstneriske avantgarde i 1920’ernes Paris med sine pikante værker af kvinder med røde trutmunde og tunge øjne. Men ligeså banebrydende var Gerda Wegeners eget liv og ikke mindst forholdet til yndlingsmodellen og ægtemanden Einar, der gennemgik en af verdenshistoriens første kønsskifteoperationer. Efter årtier i glemmebogen, er der i de senere år vakt en fornyet opmærksomhed omkring Gerda Wegeners liv og værker, som ARKEN kaster et nyt blik på i en stor udstilling til november.

Forud for sin tid
Gerda Wegener (1885-1940) var en kvinde forud for sin tid. Det lå ikke i kortene, at præstedatteren fra Østjylland skulle blive Danmarks fremmeste eksponent for Art Deco og en af tidens mest farverige personligheder. Paris blev byen, hvor hun og hendes mand, maleren Einar Wegener (1882-1931), udfoldede deres kunstneriske karrierer. Her levede de et fashionabelt liv, i høj grad muliggjort af Gerdas succes som portrætmaler og illustrator for de glittede modemagasiner. Det dekadente og frivole Paris muliggjorde også udlevelsen af deres kontroversielle kærlighedsforhold, hvor legen med køn og identiteter blev det centrale omdrejningspunkt.

https://youtu.be/onKAizJmxOs

Leg med køn
Gerda Wegeners foretrukne motiv var kvindefigurer. I pudderfarver og en raffineret streg skildrede hun langlemmede, yndefulde kvinder, ofte slynget om hinanden. Men først og fremmest malede hun sin egen mand udklædt som dennes alterego, kvinden Lili Elbe. Gerda Wegener idealiserede Lilis elegante skikkelse og det vemodige ansigt kronet af skiftende parykker. Men også uden for lærredet drømte Einar om at smelte sammen med hustruens skildringer af Lili. Han var ulykkelig i sin mandekrop, og Gerda støttede sin ægtemand i at få foretaget operationerne, der skulle virkeliggøre transformationen fra mand til kvinde, men som gjorde Lili Elbes liv kort.

Kvinden set med kvindeøjne
Gennem Gerda Wegeners værker fortæller ARKENs udstilling den usædvanlige historie om en kærlighed mellem maler og muse, der sprænger rammerne for kønnets grænser. Gerda Wegeners parfumerede kvindeunivers tegner ikke kun et tidsbillede og en dramatisk forvandlingshistorie. Centralt i værkerne står også det kvindelige blik, der beundrer andre kvinder med begær. I lyset af 100-året for kvinders valgret er ARKENs udstilling en hyldest til en stærk kunstner, der har været så godt som overset i en dansk sammenhæng, men hvis værker og liv rammer en nerve i vores egen tid.
Historien om Gerda Wegeners transkønnede ægtemand, muse og model danner også ramme om storfilmen, The Danish Girl med Oscarvinderen Eddie Redmayne i rollen som Lili Elbe.

ARKEN Museum for Moderne Kunst

Skovvej 100, 2635 Ishøj

Telefon: 43 54 02 22

kbh-kunst

Gyldne tider i Galleri kbh kunst

Den 3. marts kl. 17-19 inviterer Galleri kbh kunst til fernisering på en ny udstilling, hvor de to kunstnere Iris Bendt-Hedal og Brian Saaby gået sammen om at vise værker under overskriften “Gyldne Tider”.

Gallerist Helle Borre har sat de to meget forskellige kunstnere til at arbejde under en fælles titel, for at se hvad det kunne gøre ved deres værker. Det er der kommet nogle meget spændende værker ud af. Begge kunstnere har haft lyst til at arbejde med nogle helt anderledes værker og til denne udstilling får vi mulighed for at se på en gang helt nye sider og alligevel klart genkendelige værker af begge kunstnere.

Om udstillingen fortæller Helle Borre:
“Vi husker gerne de gode oplevelser, glæden og skønheden fra fordums tid, men bag alt det vidunderlige, gemmer sig somme tider knap så “gyldne” tider og minder. Vi bærer minderne med os, som mere eller mindre ubevidste skygger.
Brian, som er kendt for sine pop-surrealistiske værker, har til denne udstilling ladet sig inspirere af portrætter fra den “Gyldne tid”, renæssancen. Han har haft fokus på det rene udtryk, på skønheden og på at nyskabe det klassiske renæssanceportræt.
Iris har udfordret sig selv til at se nærmere på relationer i familielivet, især i barndommen. Den gyldne tid, som den lykkelige barndom, får et tvist med humoristiske, men også morbide detaljer.
I begge kunstneres værker udfordres vi til at undersøge om alt nu en gang er, hvad det ved første øjekast tager sig ud som. De Gyldne Tider er måske ikke så gyldne endda.

Og hun fortsætter med denne opfordring: “Kom forbi Galleri kbh kunst til fernisering og afgør det selv. Både Iris og Brian vil være til stede og vi byder naturligvis på en forfriskning. I er alle hjerteligt velkomne!”

Fernisering: 3. marts 2016. Kl. 17-19
Udstilling: 3.- 26. marts 2016.

Galleri Kbh kunst
Øster Søgade 34
1357 Kbh K

Læs mere om udstillingen her: www.kbhkunst.dk/kommende-udstillinger

Bjørn Wiinblad på Arken

Bjørn Wiinblad
13 jun → 17 jan
ARKEN viser den største udstilling til dato med den kendte kunstner, designer og kunsthåndværker Bjørn Wiinblad.

Med tegninger, plakater, gouacher, unikakeramik, scenografi og enorme vævede billedtæpper føjer udstillingen nye og overraskende sider til den Bjørn Wiinblad, vi alle kender og tegner et billede af en fænomenal billedskaber og moderne multikunstner, der var meget mere end platter.

95 kr., børn gratis

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Skovvej 100
2635 Ishøj

Tirsdag – søndag 10-17

Onsdag 10-21

Copenhagen Art Week på vandet

Kom med til vands og oplev hele to kunstnere, Ai Weiwei og Joakim Eskildsen med kun en bådtur imellem. Kunstcruiset starter ved Det Nationale Fotomuseum i Den Sorte Diamant, hvor kunstfotografen Joakim Eskildsens udstilling “En verden jeg kan tro på” vises - en udstilling, der forsøger at skildre håbet med fokus på sociale og politiske problemstillinger.

Derefter sejler båden til Nordhavn og lægger til kaj ved kunstgalleriet Faurschou Foundation, som udstiller den kinesiske kunstner Ai Weiwei værker.

Ligesom hos Eskildsen er der fokus på problemstillinger i samfundet, men hvor Eskildsen forsøger at skildre håbet, forsøger Weiwei at påvirke sociale forandringer i Kina. Mens man sejler mellem de to udstillinger, holdes der oplæg om kunstnere og bydes på et glas køligt vin.

Hvad: Kunstcruise
Hvor: Den Sorte Diamant, Søren Kierkegaards Plads 1
Hvornår: Fredag den 28. august kl. 15.30-18.00
Hvor meget: 185 kr.

Kilde: aok.dk

Yayoi Kusama | Louisiana

Kusama er i løbet af få år blevet en af Louisiana-publikummets klare favoritter i kraft af sin installation på museet – Gleaming Lights of the Souls – et spejlbeklædt rum med hundredvis af lamper i forskellige farver, som giver beskueren en kosmisk fornemmelse af at befinde sig i det uendelige verdensrum.

Kilde: Yayoi Kusama | Louisiana

LUCIAN FREUD | Louisiana

LOUISIANA ON PAPER
LUCIAN FREUD
3.9.2015 - 29.11.2015

Louisiana viste i 2009 en uhyre velbesøgt udstilling med den engelske kunstner Lucian Freuds maleri – nu sættes der i serien Louisiana on Paper fokus på ham som grafiker.

Lucian Freud (1922-2011) er menneskemaler, hans billeder er ublufærdige og skærer til benet, når det handler om manden og kvinden som kødelige væsener, og springet ind i grafikken kan måske lyde underligt, al den stund det netop er maleriet, der kan forløse det legemlige blik på kroppen.

Men det er med Freud som med Edvard Munch, der også var en rent ud mesterlig grafisk kunstner: Kødet forsvinder måske, men kroppen bliver ved med at være der, og ikke mindst ansigtet vinder i styrke, når farven er reduceret væk, og tegningen tager over. Freuds grafiske arbejder er derfor umiskendeligt freudske – stærke, konfrontative, umulige ikke at forholde sig til, som var det et andet menneske, der havde trængt én op i en krog.

Kilde: LUCIAN FREUD | Louisiana

Philip Guston på Lousiana

Philip Guston (1913-1980) er en af Amerikas væsentligste malere i det 20. århundrede. Fra sidst i 1940’erne er han et højt respekteret medlem af kredsen af abstrakte ekspressionistiske malere i New York, men fra ca. 1968 ændrer han sit udtryk dramatisk.

Han forlader helt abstraktionen til fordel for et markant, til tider grotesk og nærmest tegneserieagtigt billedsprog, som bliver stærkt omdiskuteret i samtiden og siden sikrer ham kultstatus. Udstillingen, der er blevet til i anledning af 100-året for Gustons fødsel, viser netop et koncentreret udvalg af sene værker fra denne fascinerende periode, hvor Guston bliver bannerfører for genoptagelsen af den figurative tradition i amerikansk kunst.

Som antydet i udstillingens titel, Painting Smoking Eating, kredser Guston i disse sene værker om sig selv og de nære ting – ofte en ophobning af objekter i hans atelier. Men det skal ses som udtryk for noget eksistentielt, tilværelsens bedrøvelighed og det menneskelige og kunstneriske lod. Hans billedverden forener det karikerede og grumme med følsomhed, humor og stor menneskelig styrke.

C. L. Davids Fond og Samling har ydet støtte til udstillingen, der er blevet til i samarbejde med Schirn Kunsthalle Frankfurt og Deichtorhallen Hamburg.

PHILIP GUSTON

Painting Smoking Eating

4.6.2014 - 7.9.2014
___

OM PHILIP GUSTON

Philip Guston, hvis jødiske familie flygtede fra forfølgelser i Odessa til Canada i begyndelsen af det tyvende århundrede, er en eksistentiel kunstner. Over alt i hans billedverden vibrerer en følsomhed – selvom billederne kan forekomme både abstrakte og ironiske. Han er født i Montreal, men opvokset i Los Angeles, hvor faderen begik selvmord, da han var 10 eller 11 år. Allerede som 14-årig begyndte han at male.

Bortset fra et enkelt år på Otis Art Institute i Los Angeles, er Guston som kunstner autodidakt. Til at begynde med maler han faktisk figurativt, men i 1950'erne lykkes det ham at få fodfæste i New Yorks kunstscene, og her opnår han anerkendelse som abstrakt ekspressionist sammen med eksempelvis Jackson Pollock, Willem de Kooning og Mark Rothko.

I slutningen af 1960'erne bliver Guston træt af det abstrakte maleri, ændrer retning igen og begynder at arbejde figurativt, denne gang med et farvevalg og en motivverden, der skiller sig klart ud. "Jeg vil fortælle historier," forklarer han. Hans karikerede og ind imellem groteske menneskefigurer, bl.a. inspireret af tegneseriernes univers, er usædvanlige for tiden og fremkalder diskussion og en historisk skandale ved åbningen af en udstilling hos Marlborough Gallery i New York i 1970.

Den stærke kritik får Guston til at forlade kunstmiljøet og flytte væk fra byen, hvor han fortsætter med at male og tegne. Først kort før hans død i 1980 bliver der afholdt en stor retrospektiv udstilling med hans værker i San Francisco. Den bringer ham anerkendelse både som kunstner og som en frontløber for genopdagelsen af det figurative maleri.